# 47 - Gör något i avskräckande syfte

Ämne: Motivation
Försökskanin: Filippa Frisk, Sara Sandberg och Julia Petersson
Utrustning: Tändstickor, ved och…. en historiabok.
Anledning: Ett sätt att uttrycka våra inre känslor om historia A-kursen.
Den där känslan när man befinner sig i slutet av en kurs och man vet att man har det värsta framför sig; tentan/provet. Ångesten går knappt att beskriva med ord. Man inser att man kanske inte hade den där motivationen på lektionerna när man inser att varje sida i kollegeblocket är nerkladdat med halvfula streckgubbar och målningar.
Helt plötsligt satt man där på morgonen med en nyvässad penna och ett pappet fullt av främmande frågor, alltså tentan. Man vänder sig långsamt om och ser hur alla andra börjar skriva så pennan glöder. I ens egna hjärna står det still. En total blackout. Man kämpar sig igenom tentan och lämnar sedan salen.
Det är nu vi kommer till den så kallade frihetskänslan. Att få gå till den närmaste grillplats, tända en brasa och få slänga sin hatade historiabok i elden och få känna den där känslan att man har någon slags makt!
+ Skönaste känslan på väldigt länge. Elden kändes lite som en superkraft.
- Hur mycket jag än funderar så finner jag inget negativt med detta. Det var bara så magiskt.
Ämne: Hälsa

Försökskanin: Julia Petersson
Utrustning: En bild, kylskåpsdörr.
Känslor: Motiverad.

Jag vet inte om jag är ensam om detta, men enligt mig är det ganska lätt att falla in i frestelsen när det gäller mat. I vissa perioder kan man gå raka vägen till kylskåpet, öppna dörren och bara stå och kolla på all mat. Man tar inget, utan man står bara och glor med dreglet hängande ner för läppen och frestas. Ännu värre är det när man faktiskt tar någon mat. Hela tiden vill man ha något att tugga på, en riktigt dålig vana man har. Typisk fälla för att dra på sig de där onödiga extrakilona.
Nu har jag, Julia Petersson, utvecklat den absolut bästa lösningen i avskräckande syfte. Folk har i alla tider testat olika dieter, bantningsmetoder eller kanske till och med operationer. Glöm det. Den bästa metoden är nämligen att hänga upp en bild på sig själv på kylskåpsdörren, i en form man absolut inte vill hamna i. Låt mig presentera den nye dieten; Avskräckningsmetoden.

+ Du känner en plötslig längtan efter snygg kropp.
- Obefintligt.

#


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0